Ponieważ ważnym elementem reformy oświaty jest przygotowanie uczniów do radzenia sobie z różnymi problemami życia codziennego oraz rozwijanie umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce, warto zatem raz na jakiś czas poprowadzić lekcję w sposób odmienny od tradycyjnego. Oto konspekt takiej lekcji matematyki dla klasy V szkoły podstawowej, mającej na celu kształtowanie sprawności rachunkowych na ułamkach zwykłych i dziesiętnych przy wykorzystaniu terminów i sytuacji ekonomicznych. Opracowała: Jadwiga Cholewa Nauczyciel matematyki Szkoła Podstawowa nr 12 w Piotrkowie Tryb.
DZIAŁ PROGRAMOWY: Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.
TEMAT LEKCJI: Planujemy budżet domowy.
CELE LEKCJI:
DYDAKTYCZNE
- Wzbogacenie wiedzy ekonomicznej uczniów na temat elementarnych pojęć ekonomicznych, takich jak: dochody, wydatki, budżet, pensja, emerytura, stypendium, premia, inwestycja domowa, opłaty stałe, koszty utrzymania
- Kształtowanie sprawności rachunkowych na liczbach naturalnych i ułamkach zwykłych
- Rozwijanie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce
- Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych łączących matematykę z wiedzą ekonomiczną
WYCHOWAWCZE:
- Przygotowywanie uczniów do radzenia sobie z różnymi problemami życia codziennego
- Wdrażanie do planowania własnych wydatków
- Przygotowywanie uczniów do dokonywania wyborów
- Kształcenie umiejętności współpracy w grupie
METODY PRACY:
- Problemowa – dyskusja dydaktyczna
- Praktyczna – ćwiczenia praktyczne, praca z kartą pracy
FORMY ORGANIZACJI PRACY:
- Praca z całą klasą
- Praca w grupach
- Praca samodzielna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- Kalkulatory kieszonkowe
- Karty zadań do pracy w grupach
- Karty zadań do pracy samodzielnej
- Plansza z definicją słowa „budżet”
PRZEWIDYWANY PRZEBIEG LEKCJI
- CZYNNOŚCI WPROWADZAJĄCE I PRZYGOTOWUJĄCE DO REALIZACJI TEMATU LEKCJI:
Uczniowie zostają zapoznani z tematyką i celami lekcji. Metodą „burzy mózgów” próbują wyjaśnić znaczenie słowa „budżet” – mogą formułować „własne definicje” lub korzystać ze słownika. Wspólnie zastanawiają się kto musi planować budżet. Zapisują do zeszytu definicję: BUDŻET – to zestawienie, plan dochodów i wydatków danym okresie; swój budżet ma np.: państwo, miasto, firma, instytucja (także szkoła), rodzina, osoba.
- CZĘŚĆ WŁAŚCIWA:
Uczniowie pracują w czteroosobowych grupach.
ZADANIE 1 – podane w karcie pracy określenia mają podzielić na wpływy i wydatki w budżecie domowym (zał. nr1) oraz w budżecie 12 – letniego chłopca (zał. nr2) Wyniki swojej pracy przedstawiają pozostałym grupom. Dyskusja na temat poprawności podziału.
ZADANIE 2 – grupy otrzymują miesięczne zestawienie dochodów i wydatków w rodzinie Nowaków (zał. nr3). Mają za zadanie obliczyć łączne dochody i wydatki w tej rodzinie oraz odpowiedzieć na pytania: co sądzą o tym budżecie, czy chcieliby coś w nim zmienić?
ZADANIE 3 – uczniowie pracując samodzielnie rozwiązują zadania związane z dochodami i wydatkami (zał. nr 4).
- CZĘŚĆ KOŃCOWA:
Uczniowie odpowiadają na pytania:
- Czy warto przygotowywać budżet domowy?
- Dlaczego wszystkie wydatki trzeba dostosować do stałych dochodów?
- Co to jest nieprzewidziany wydatek?
- Czy warto część dochodów przeznaczyć na oszczędności?
ZADANIE DO DOMU: Mając do dyspozycji 20 zł kieszonkowego miesięcznie od rodziców oraz 15 zł od babci, przygotuj plan swoich wydatków pamiętając, że ¼ swoich dochodów odkładasz na zakup gry komputerowej.
ZAŁĄCZNIK NR 1 Podane określenia podzielcie na wpływy i wydatki w budżecie domowym: pensja, zakup biletów do kina, premia w zakładzie pracy, renta, czynsz, wygrana w Multilotku. zakup ubrań, zakup paliwa, zakup środków czystości, zakup biletów miesięcznych na autobus, opłaty za prąd i gaz, kieszonkowe dla dzieci, odsetki od lokaty terminowej, opłata za Internet, stypendium, opłata za telefon, spadek.
ZAŁĄCZNIK NR 2 Podane określenia podzielcie na wpływy i wydatki w budżecie 12 – letniego chłopca: zakup słodyczy, zakup biletu do kina, kieszonkowe, zakup czasopism, pieniądze ze sprzedaży makulatury, prezent od babci, zakup gry komputerowej.
ZAŁĄCZNIK NR 3 Przyjrzyjcie się podanemu zestawieniu przybliżonych miesięcznych dochodów i wydatków w rodzinie Nowaków. DOCHODY: Pensja mamy - 1251 zł Pensja taty - 1550 zł Odsetki od lokaty terminowej - 197, 25 zł Kwota za wynajem mieszkania - 500 zł
WYDATKI : Opłaty stałe: czynsz, prąd, gaz, TV, telefon, bilety miesięczne - 819,30 zł Wydatki na codzienne utrzymanie: żywność, środki czystości - 1200 zł Usługi: pralnia , naprawy samochodu - 500 zł Wydatki na naukę i kulturę - 400 zł Kieszonkowe dla dzieci - 200 zł Spłata raty za komputer - 398,7 zł Zakup gier komputerowych - 199,99 zł Kwota przeznaczona na wakacje - 300 zł
Obliczcie łączne dochody i wydatki. Czy macie jakieś spostrzeżenia? Czy chcielibyście wprowadzić jakieś zmiany w tym budżecie?
ZAŁĄCZNIK NR 4 Rozwiąż zadania :
- Nowakowie na stałe opłaty wydają 600 zł miesięcznie, co stanowi 0,35 ich dochodów. Jaki jest miesięczny dochód rodziny Nowaków?
- W rodzinie Malinowskich miesięczny dochód wyniósł 2000 zł. Ile pieniędzy wydali Malinowscy na miesięczne utrzymanie, jeśli stałe opłaty wyniosły:
Telefon - 129, 07 zł Czynsz - 403,25 zł Prąd i gaz - 141,3 zł Bilety miesięczne - 28, 50 zł Opłata za naukę - 260 zł
- Ile wynosi dochód w rodzinie Kasi, jeśli 0,2 tego dochodu pochłaniają stałe opłaty, ¾ dochodu to koszty utrzymania i niezbędne wydatki, a resztę, czyli 100zł, wpłacono na książeczkę oszczędnościową?
BIBLIOGRAFIA:
- Maria Fryska, Kamila wilczyska, Mierz zamiary na siły, WSiP, Warszawa 1999
Opracowała: Jadwiga Cholewa
|